O KONFERENCJI
Konferencja „Edukacja to komunikacja” to miejsce, gdzie teoria spotyka się z praktyką, a pasja z doświadczeniem. Nie może Cię zabraknąć na tegorocznej edycji.
Temat jest kluczowy - zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży. Nie możemy go ignorować - statystyki są alarmujące. Z raportu projektu „Młode Głowy. Otwarcie o zdrowiu psychicznym”*, wynika m.in., że co 3 młody człowiek czuje się samotny i nie ma chęci do życia, 4 na 10 uczniów myślało o podjęciu próby samobójczej, 16% uczniów okalecza swoje ciało, a 1 na 10 uczniów czuje, że nie ma ani jednej osoby, która go w pełni akceptuje.
Jest dużo do zrobienia. Czy wiesz, że jedno świadome działanie nauczyciela może zmienić życie ucznia? Dziecko łatwiej radzi sobie wiedząc, że nie jest samo ze swoimi trudnościami. Zdobądź umiejętności pozwalające nie tylko zauważyć pierwsze oznaki kryzysu psychicznego, ale także realnie pomóc – zanim będzie za późno.
Specjaliści i eksperci zaproszeni do udziału w konferencji są gwarancją połączenia wieloletniej praktyki, wiedzy naukowej i uważności na potrzeby dzieci. Skupiamy się na praktycznych rozwiązaniach, narzędziach i standardach pomocy do zastosowania w codziennej pracy szkoły. Przyjdź i zobacz, jak wiele możesz zrobić dając wsparcie tam, gdzie jest ono najbardziej potrzebne. Każde działanie zaczyna się od pierwszego kroku. Zrób go z nami!
*Raport Fundacji Unaweza projektu naukowo-badawczego „Młode Głowy. Otwarcie o zdrowiu psychicznym” 2023
25.04.2025
godzina 8.30 - 17.00
Muzeum Etnograficzne w Warszawie
ul. Kredytowa 1, 00-056 Warszawa
Dlaczego warto wziąć udział?
Dowiesz się, jak rozpoznać wczesne oznaki zaburzeń psychicznych
Poznasz czynniki i rodzaje zagrożeń, nauczysz się rozpoznawać objawy różnych problemów psychicznych, a to pozwoli na szybką i skuteczniejszą reakcję.
Rozwiniesz kompetencje komunikacyjne i techniki wsparcia
Połączysz empatyczną komunikację z praktycznymi technikami mindfulness, co pozwoli na lepsze relacje oraz skuteczniejsze wsparcie uczniów w radzeniu sobie z wyzwaniami emocjonalnymi.
Zyskasz dostęp do praktycznych narzędzi i sprawdzonych procedur
Poznasz rozwiązania i otrzymasz gotowe narzędzia dostosowane do pracy w szkole, a omówienie kolejnych kroków i zasad współpracy z innymi specjalistami da Ci pewność działania.
Poznasz ekspertów i specjalistów, poszerzysz perspektywę ucząc się od najlepszych
Udział w prelekcjach i warsztatach prowadzonych przez uznanych specjalistów to okazja zdobycia wiedzy „z pierwszej ręki”, wymiany doświadczeń oraz szansa na nawiązanie cennych relacji zawodowych.
Jakie zmiany zachodzą w strukturze mózgu w trakcie dorastania i jak przekłada się to na codzienne funkcjonowanie młodych ludzi? Z wykładu dowiemy się m.in. że odwrócony rytm dobowy, nagłe zmiany nastrojów, skłonności do zadawania sobie bólu fizycznego, impulsywne działania czy negowanie autorytetu dorosłych to najczęściej nie złośliwość nastolatków, ale obiektywne następstwo naturalnych zmian neurobiologicznych.
Kluczowe korzyści: Zrozumienie wymienionych mechanizmów pozwoli uniknąć błędów w ocenie zachowań uczniów i ułatwi mądre towarzyszenie im w tym trudnym okresie życia. Świadomość impulsywności i potrzeby autonomii nastolatków ułatwi skuteczniejsze zarządzanie zachowaniem w klasie.
Wykład pozwoli na refleksję nad istotą komunikacji. Relacje międzyludzkie nie powstają w wyniku stosowania technik komunikacyjnych, lecz prób nawiązania kontaktu. Jeśli jesteśmy uważni na siebie i innych, to relacje międzyludzkie rozwijają się naturalnie. Trening uważności jest metodą pielęgnowania tej świadomości. Choć nie daje on prostych rozwiązań w kwestii codziennej komunikacji, to pozwala dostrzec, jak ważna jest relacja z samym sobą, aby móc pozostać w relacji z innymi i być otwartym na potrzeby i emocje uczniów, z którymi pracujemy.
Kluczowe korzyści: Zdobyta wiedza pomoże pedagogom lepiej reagować na różnorodne sytuacje w pracy z uczniami, dzięki umiejętności świadomego słuchania i większej uważności na przekazy niewerbalne. W efekcie nauczycielom łatwiej będzie wspierać uczniów w wyrażaniu ich potrzeb i emocji, co poprawi efektywność nauczania.
Wykład przedstawi problemy profilaktyki oraz zagrożenia dla zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży; czynniki kształtujące zachowanie i samopoczucie dzieci oraz podpowie, jak dostosować pracę w szkole w kontekście tych wyzwań (m.in. dostosowanie oczekiwań do możliwości dziecka, rola aktywności fizycznej, odżywiania oraz snu w prawidłowym rozwoju, social media a poczucie własnej wartości i samoocena). Uczestnicy poznają rodzaje zagrożeń i wczesne objawy zaburzeń psychicznych, co pozwoli na szybsze rozpoznanie trudności u uczniów i skuteczniejszą reakcję. Omówiona zostanie także rola dorosłych w tworzeniu bezpiecznego środowiska wspierającego rozwój młodych ludzi.
Kluczowe korzyści: Wczesne rozpoznawanie trudności ułatwi skuteczniejsze reagowanie. Praktyczne wskazówki do codziennej pracy.
Przerwa na kawę
Wykład dostarczy uczestnikom praktycznej wiedzy na temat coraz częściej występujących przypadków depresji dzieci i młodzieży. Przedstawione zostaną kluczowe symptomy i niepojące zachowania, na które warto zwracać uwagę w codziennej pracy z uczniami. Uczestnicy dowiedzą się, jakie kroki podejmować, by pomóc na czas oraz jakie są dostępne narzędzia i standardy postępowania. Szczególną uwagę poświęcono temu, czego unikać, by nie pogłębiać trudności dziecka oraz jak budować dialog z dzieckiem w kryzysie.
Kluczowe korzyści: Uczestnicy zdobędą wiedzę na temat standardów postępowania, dostępnych narzędzi oraz właściwych kroków, które należy podejmować w pracy z uczniem w kryzysie.
Rozmowa ekspercka skoncentruje się na praktycznych rozwiązaniach dla nauczycieli i pedagogów w zakresie udzielania skutecznego wsparcia uczniom w przypadku różnych zaburzeń psychicznych. Omówione zostaną kolejne kroki i standardy postępowania oraz zasady współpracy z innymi specjalistami. Eksperci podpowiedzą jak reagować w konkretnych sytuacjach, co robić, a także jakich zachowań i słów unikać, by nie eskalować trudności.
Przez wiele nauczycielka licealna. W Centrum Edukacji Obywatelskiej współtworzy materiały edukacyjne oraz prowadzi szkolenia z obszaru wychowania w szkole, redukcji stresu, rezyliencji i regulacji emocji. Koordynuje projekt dla wychowawców 'Wychowanie to podstawa'. Absolwentka filologii klasycznej na UW oraz studiów podyplomowych w Instytucie Badań Literackich PAN, nauczycielka mindfulness i compassion (certyfikowana przez Institute for Mindfulness-based Approaches i Polski Instytut Mindfulness).
Wychowanie w szkole rozgrywa się w przestrzeni codziennych interakcji między młodym człowiekiem a ważnym dla niego dorosłym. Dobrze, gdy taką osobą jest dla niego wychowawca. W wystąpieniu wskazane zostanie, jak proste i zazwyczaj oczywiste interwencje wychowawcze budują poczucie bezpieczeństwa i rozwijają odporność psychiczną uczniów i uczennic.
Grupa rówieśnicza odgrywa istotną rolę zarówno w kształtowaniu mechanizmów przemocy, jak i jej przeciwdziałaniu. Może wpływać na naśladowanie zachowań, w tym zachowań przemocowych, kiedy przemoc jest postrzegana jako sposób na zdobycie akceptacji lub statusu. Ofiary przemocy mogą być izolowane lub stygmatyzowane przez grupę, co utrudnia im uzyskanie wsparcia i ochrony. Zrozumienie przez młodych ludzi mechanizmów dotyczących ich roli grupie i w kole przemocy może sprzyjać ograniczeniu zachowań przemocowych i kształtowaniu postaw wspierających przeciwdziałanie przemocy.
Warsztat uwrażliwia na problem bullyingu i bezkarności w sieci, pokazując, że każdy z nas ma realny wpływ na zatrzymanie tych zjawisk. Nie tylko można, ale trzeba działać. Stop hejtowi to nie tylko unikanie szerzenia przemocy słownej i nienawiści w internecie, ale także umiejętność obrony siebie i innych przed jej wpływem. Zajęcia oferują praktyczne narzędzia i pomysły do pracy uczniami, sprawdzone przez prowadzącą. Antyhejtowy projekt Ewy Abart to manifest niezgody na bycie nie tylko agresorem, ale także biernym obserwatorem wyrządzania innym krzywdy.
Uczestnicy warsztatu dowiedzą się, w jaki sposób może objawiać się kryzys samobójczy u młodych osób, jakie działania pomocowe warto podjąć jego obliczu. Omówione zostaną negatywne następstwa próby lub śmierci samobójczej w środowisku szkolnym oraz podane podpowiedzi, jak zadbać o bezpieczeństwo dzieci i nastolatków z grupy rówieśniczej.