O KURSIE
Weź udział w unikalnym cyklu trzech powiązanych szkoleń, które nie tylko dostarczą Ci praktycznej wiedzy i narzędzi do radzenia sobie z trudnymi zachowaniami u uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem, ale także umożliwią wymianę doświadczeń z innymi nauczycielami pracującymi w podobnych warunkach. Dzięki wiedzy i doświadczeniu trzech ekspertek zdobędziesz kompleksowe spojrzenie na te wyzwania i skuteczne rozwiązania do zastosowania w codziennej pracy.
-
MIEJSCE WYDARZENIA
ul. Łotewska 9a, Warszawa
-

Terminy kolejnych spotkań:
01.03.2025, 15.03.2025 i 29.03.2025
3 spotkania x 6 godzin zegarowych. Godz. 9.00-15.00

KORZYŚCI Z UDZIAŁU W WYDARZENIU
-
Zyskujesz praktyczne umiejętności, które możesz od razu zastosować w codziennej pracy z uczniami.
-
Otrzymujesz imienny certyfikat potwierdzający Twoje umiejętności, który będzie doskonałym dodatkiem do Twojego CV.
-
Bierzesz udział w kursie, dzięki któremu będziesz miał okazję do przeanalizowania swoich trudnych sytuacji z uczniami.
-
Korzystasz z wiedzy ekspertów z wieloletnim doświadczeń w pracy z uczniami z zaburzeniami rozwoju.
CZY WIESZ, ŻE…
W przypadku dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwoju, w tym z niepełnosprawnością intelektualną oraz spektrum autyzmu, zachowania trudne są częstym wyzwaniem w kontekście edukacji i wychowania. Do najczęstszych trudnych zachowań należą agresja, autoagresja, fiksacje. Problemy te często wynikają z niepełnej zdolności rozumienia norm społecznych, z trudności z rozpoznawaniem emocji. Część uczniów ze spektrum autyzmu może wykazywać nieprzewidywalne i intensywne reakcje na sytuacje stresowe. Dlatego bardzo ważnym aspektem pracy z tymi uczniami jest rozpoznawanie przyczyn trudnych zachowań i stosowanie odpowiednich metod interwencyjnych.
Korzyści z udziału w kursie:
  • Sprawnie poradzisz sobie z trudnymi zachowaniami, co znacząco poprawi efektywność pracy i obniży poziom stresu związanego z codziennymi wyzwaniami w klasie.
  • Rozwiniesz umiejętności obserwacji i analizy zachowań, dzięki czemu szybciej zidentyfikujesz wzorce i przyczyny zachowań problemowych.
  • Otrzymasz narzędzia do zastosowania interwencji proaktywnych, które zapobiegają występowaniu problemowych zachowań.
  • Dowiesz się jakie czynniki wpływają na trudne zachowanie uczniów z zaburzeniami rozwoju.
  • Przeanalizujesz konkretne przypadki z własnej pracy, dzięki czemu będziesz miał okazję ich weryfikacji/modyfikacji.
  • W trakcie kursu wykorzystane będą zróżnicowane metody aktywizujące, dla kompleksowego przekazania wiedzy, m.in.: studium przypadku, symulacje, prace grupowe, dyskusje moderowane, ćwiczenia w grupie, autoanalizy.
-
-
MIEJSCE WYDARZENIA
ul. Łotewska 9a, Warszawa
-

Terminy kolejnych spotkań:
01.03.2025, 15.03.2025 i 29.03.2025
3 spotkania x 6 godzin zegarowych. Godz. 9.00-15.00

Pogram kursu:

I SPOTKANIE – 01.03.2025:

  • Czym jest zachowanie i jakie czynniki na niego wpływają?
  • Pojęcie zachowania problemowego i możliwe rodzaje takich zachowań (np. agresja, autoagresja, autostymulacje, krzyk, odmowa, oddalanie się, niszczenie).
  • Poznanie podstawowych praw rządzących zachowaniem człowieka. 
  • Funkcje zachowań problemowych – dlaczego uczniowie angażują się w zachowania niepożądane?
  • Umiejętność efektywnej obserwacji zachowania (adekwatnego/problemowego).

Pierwsze spotkanie pomoże uczestnikom lepiej zrozumieć, jakie czynniki wpływają na zachowanie uczniów, co pozwali na skuteczniejsze diagnozowanie przyczyn problemowych reakcji. Poznanie różnych rodzajów zachowań problemowych, takich jak agresja czy autoagresja, umożliwi adekwatne reagowanie i zastosowanie właściwych strategii interwencyjnych. Umiejętność efektywnej obserwacji zachowań uczniów pozwala na dostosowanie metod pracy do indywidualnych potrzeb. 

II SPOTKANIE – 15.03.2025:

  • Omówienie obserwacji zachowań problemowych (wybranych podczas pierwszego spotkania przez uczestników szkolenia).
  • Interwencje proaktywne – zapobiegające/minimalizujące możliwość pojawiania się zachowań problemowych. 

Drugie spotkanie będzie poświęcone analizie wybranych zachowań problemowych, co pozwali na głębsze zrozumienie konkretnych sytuacji i wyciągnięcie wniosków. Nauczyciele nauczą się stosować interwencje proaktywne, które zapobiegają lub minimalizują występowanie zachowań problemowych, co sprzyja tworzeniu bardziej stabilnego i pozytywnego środowiska w klasie. Dzięki temu nauczyciele będą mogli lepiej przewidywać i zapobiegać trudnym sytuacjom.

III SPOTKANIE – 29.03.2025:

  • Omówienie efektów/wyników interwencji proaktywnych zastosowanych przez uczestników szkolenia w codziennej pracy w celu zapobiegania pojawiania się zachowań problemowych u uczniów. 
  • Interwencje reaktywne – wdrażane gdy już zachowanie problemowe zaistnieje. 

W trakcie trzeciego spotkania uczestnicy nauczą się oceny skuteczności interwencji proaktywnych w zapobieganiu zachowaniom problemowym, co pozwali na lepsze dostosowanie strategii wychowawczych w codziennej pracy. Dzięki analizie wyników zastosowanych interwencji, nauczyciele będą mogli zidentyfikować metody, które najlepiej sprawdzają się w ich konkretnym środowisku i zastosować je w przyszłości. Ponadto przepracowanie interwencji reaktywnych pomoże uczestnikom skutecznie reagować, gdy zachowanie problemowe już wystąpi, co zwiększy ich pewność siebie i zdolność do szybkiej deeskalacji trudnych sytuacji.

EKSPERTKI
BOŻENA KOWALSKA
Oligofrenopedagog
Nauczyciel dyplomowany z 25 - letnim doświadczeniem w pracy edukacyjno-terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Współpracowała z Akademią Pedagogiki Specjalnej oraz Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie. Autorka publikacji przeznaczonych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, szczególnie dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.
Jako wieloletni wicedyrektor zespołu szkół specjalnych ma doświadczenie w sprawowaniu nadzoru pedagogicznego oraz koordynowaniu zadań wynikających z realizacji przez szkołę funkcji edukacyjnej i wychowawczej. Duży obszar jej pracy stanowiło wsparcie nauczycieli w identyfikowaniu i rozwiązywaniu pojawiających się problemów w pracy z uczniem.
Obecnie pracuje jako nauczyciel w szkole specjalnej dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym, z niepełnosprawnościami sprzężonymi oraz jako terapeuta z dziećmi w wieku przedszkolnym objętymi wczesnym wspomaganiem rozwoju.
MAŁGORZATA DZIEKAN
Psycholog, oligofrenopedagog, pedagog specjalny
W zakresie wczesnej interwencji dziecka i rodziny, terapeuta behawioralny w trakcie certyfikacji.
Przez 10 lat pracowała w poradni psychologiczno-pedagogicznej prowadząc diagnozę oraz indywidualną i grupową terapię psychologiczną dzieci a także wsparcie dla rodziców.
Od 16 lat pracuje w szkole specjalnej dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz w zespole wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. W placówce prowadzi zajęcia indywidualne, z klasami szkolnymi, wspiera nauczycieli oraz rodziców w codziennej pracy i wychowaniu uczniów, głównie w obszarze zakłóceń emocjonalnych i zachowań problemowych.
ANNA WITKOWSKA
Psycholog
Absolwentka Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, na kierunku Psychologia o specjalności – Stosowana Psychologia Społeczna. Dodatkowo ukończyłam studia podyplomowe na kierunkach: Studia kwalifikacyjne w zakresie przygotowania pedagogicznego, Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (Oligofrenopedagogika) oraz Wczesne wspomaganie rozwoju małych dzieci ze złożonymi zaburzeniami oraz wspieranie ich rodzin.
Od 9 lat, pracuję z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną oraz różnego rodzaju zaburzeniami rozwoju, a także z ich rodzinami. Głównym celem mojej codziennej pracy jest analiza występujących u osób z niepełnosprawnością intelektualną zachowań niepożądanych, opracowywanie procedur postępowania w celu wyciszenia ich w przyszłości, a także monitorowanie.
Inicjowanie różnego rodzaju form wsparcia wobec osób z niepełnosprawnością, jest dla mnie codziennym wyzwaniem i nie kończącą się przygodą poznawania drugiego człowieka.