Moduł I: Trzy zjawiska: złość, agresja, przemoc
- Czym różni się złość od agresji i przemocy?
- Rodzaje przemocy rówieśniczej.
- Osoby zaangażowane w przemoc rówieśniczą.
- Konsekwencje przemocy rówieśniczej.
Po ukończeniu modułu nauczyciel będzie:
- potrafił precyzyjnie rozpoznać i zrozumieć sytuacje przemocy w klasie,
- znał różne formy reakcji na przemoc dostosowane do ról i konsekwencji.
Moduł II: Interwencja w przypadku przemocy rówieśniczej
- Rola wychowawcy klasy.
- Podejście moralistyczne.
- Podejście legalistyczne.
- Podejście humanistyczne.
Po ukończeniu modułu nauczyciel:
- dzięki znajomości swojej roli i różnych podejść, zyska narzędzia do skutecznego zarządzania trudnymi sytuacjami,
- dostosuje swoje działania do konkretnej sytuacji, uwzględniając potrzeby ofiar, sprawców i świadków.
Moduł III: Metoda wspólnej sprawy oraz metoda bez obwiniania (podejście humanistyczne)
- Kiedy możemy zastosować metodę wspólnej sprawy oraz metodę bez obwiniania?
- Jakie warunki muszą być spełnione, aby metody humanistyczne zadziałały?
- Postępowanie krok po kroku w 'metodzie wspólnej sprawy'.
- Postępowanie krok po kroku w 'metodzie bez obwiniania'.
- Co robić, gdy metody humanistyczne nie zadziałają?
Po ukończeniu modułu nauczyciel:
- zdobędzie praktyczne narzędzia do skutecznego rozwiązywania konfliktów i przemocy rówieśniczej poprzez metody oparte na empatii i współpracy,
- będzie wiedział, kiedy i jak stosować metodę wspólnej sprawy oraz metodę bez obwiniania, a także jak reagować, gdy te podejścia nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, co zwiększy ich kompetencje w zarządzaniu trudnymi sytuacjami w klasie.
Moduł IV: Co robić, aby przemoc nie powróciła?
- Budowanie klasy jako zespołu.
- Rekomendowane programy profilaktyczne.
- Klasowe rytuały.
- Uczenie dzieci podstaw komunikacji bez przemocy (NVC).
Po ukończeniu modułu nauczyciel:
- będzie wiedział, jak stworzyć trwałą, wspierającą atmosferę w klasie, w której przemoc jest minimalizowana dzięki budowaniu zespołowości, wprowadzaniu rytuałów klasowych i wdrażaniu skutecznych programów profilaktycznych.